Melihat pentingnya persoalan tersebut, maka di bawah ini saya ingin sampaikan sebahagian dari perbezaan antara aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dengan Aqidah Syiah Imamiyah Itsna Asyarah (Ja’fariyah).
Sumber : Ensiklopedia Muslim
1. Rukun Islam.
Ahli Sunnah : Rukun Islam ada 5 (lima)
(a) Mengucap dua kalimah syahadah
(b) Solat
(c) Puasa
(d) Zakat
(e) Haji
Syiah : Rukun Islam Syiah juga ada 5 (lima)
(a) Solat
(b) Puasa
(c) Mengeluar Zakat
(d) Menunai Haji ke Mekah
(e) Al Wilayah
2. Rukun Imam
Ahli Sunnah : Rukun Iman ada 6 (enam) :
(a) Beriman kepada Allah
(b) Beriman kepada Malaikat-malaikat Nya
(c) Beriman kepada Kitab-kitab Nya
(d) Beriman kepada Rasul Nya
(e) Beriman kepada Yaumil Akhir / hari kiamat
(f) Beriman kepada Qadar, ketentuan baik-buruknya dari Allah.
Syiah : Rukun Iman Syiah ada 5 (lima)
(a) At-Tauhid
(b) An-Nubuwwah
(c) Al-Imamah
(d) Al-Adlu
(e) Al-Ma’ad
3. Syahadah.
Ahli Sunnah : Dua kalimah syahadat
Syiah : Tiga kalimat syahadat, disamping Asyhadu an Laailaha illallah, wa asyhadu anna Muhammadan Rasulullah, masih ditambah dengan menyebut dua belas imam-imam mereka.
4. Imam.Ahli Sunnah : Percaya kepada imam-imam tidak termasuk rukun iman. Adapun jumlah imam-imam Ahli Sunnah tidak terbatas. Selalu timbul imam-imam, sampai hari kiamat. Kerananya membatasi imam-imam hanya dua belas (12) atau jumlah tertentu, tidak dibenarkan.
Syiah : Percaya kepada dua belas imam-imam mereka, termasuk rukun iman. Kerananya orang-orang yang tidak beriman kepada dua belas imam-imam mereka (seperti orang-orang Sunni), maka menurut ajaran Syiah dianggap kafir dan akan masuk neraka.
5. Khulafa’ Rasyidin.Ahli Sunnah : Khulafa’ur Rasyidin yang diakui (sah) adalah :
(a) Saidina Abu Bakar radiallahu anhu
(b) Saidina Umar radiallahu anhu
(c) Saidina Utsman radiallahu anhu
(d) Saidina Ali karramallahu wajhah
Syiah : Ketiga Khalifah (Abu Bakar, Umar, Utsman) tidak diakui oleh Syiah. Kerana dianggap telah merampas kekhalifahan Ali bin Abi Thalib (padahal Imam Ali sendiri membai’at dan mengakui kekhalifahan mereka).
6. Khalifah Maksum.
Ahli Sunnah : Khalifah (Imam) adalah manusia biasa, yang tidak mempunyai sifat Maksum. Berarti mereka dapat berbuat salah/ dosa/ lupa. Kerana sifat Maksum, hanya dimiliki oleh para Nabi.
Syiah : Para imam yang jumlahnya dua belas tersebut mempunyai sifat Maksum, seperti para Nabi.
7. Caci Para Sahabat.Ahli Sunnah : Dilarang mencaci-maki para sahabat.
Syiah : Mencaci-maki para sahabat tidak apa-apa bahkan Syiah berkeyakinan, bahawa para sahabat setelah Rasulullah SAW wafat, mereka menjadi murtad dan tinggal beberapa orang saja. Alasannya kerana para sahabat membai’at Saidina Abu Bakar sebagai Khalifah.
8. Saidatina Aisyah radiallahu anha.
Ahli Sunnah : Siti Aisyah isteri Rasulullah sangat dihormati dan dicintai. Beliau adalah Ummul Mu’minin.
Syiah : Siti Aisyah dicaci-maki, difitnah, bahkan dikafirkan.
9. Kitab-Kitab Rujukan.Ahli Sunnah : Kitab-kitab hadits yang dipakai sandaran dan rujukan Ahli Sunnah adalah Kutubus Sittah :
(a) Sahih Bukhari
(b) Sahih Muslim
(c) Sahih Abu Daud
(d) Sahih Tarmizi
(e) Sahih Ibnu Majah
(f) Sahih An Nasa’i
Kitab-kitab tersebut beredar dimana-mana dan dibaca oleh kaum Muslimin sedunia.
Syiah : Kitab-kitab Syiah ada empat :
(a) Al Kaafi
(b) Al Istibsor
(c) Man Laa Yah Duruuhul Faqih
(d) At Tahziib
Kitab-kitab tersebut tidak beredar, sebab kebohongannya takut diketahui oleh pengikut-pengikut Syiah.
10. Al-Qur’an.
Ahli Sunnah : Al-Qur’an tetap asli dan terpelihara.
Syiah : Al-Qur’an yang ada sekarang ini menurut pengakuan ulama Syiah tidak asli. Sudah dirubah oleh para sahabat (dikurangi dan ditambah).
11. Syurga dan Neraka.
Ahli Sunnah : Syurga diperuntukkan bagi orang-orang yang taat kepada Allah dan Rasul Nya. Neraka diperuntukkan bagi orang-orang yang tidak taat kepada Allah dan Rasul Nya.
Syiah : Syurga diperuntukkan bagi orang-orang yang cinta kepada Imam Ali, walaupun orang tersebut tidak taat kepada Rasulullah. Neraka diperuntukkan bagi orang-orang yang memusuhi Imam Ali, walaupun orang tersebut taat kepada Rasulullah.
12. Aqidah Raj’ah.
Ahli Sunnah : Aqidah Raj’ah tidak ada dalam ajaran Ahlus sunnah.
Raj’ah adalah diakhir zaman sebelum kiamat, manusia akan hidup kembali. Dimana saat itu Ahlul Bait akan balas dendam kepada musuh-musuhnya.
Syiah : Raj’ah adalah salah satu aqidah Syiah.
Dimana diceritakan bahawa nanti di akhir zaman, Imam Mahdi akan keluar dari persembunyiannya. Kemudian dia pergi ke Madinah untuk membangunkan Rasulullah, Imam Ali, Siti Fatimah serta Ahlul Bait yang lain.
Setelah mereka semuanya bai’at kepadanya, diapun selanjutnya membangunkan Abu Bakar, Umar, Aisyah. Kemudian ketiga orang tersebut disiksa dan disalib, sampai mati seterusnya diulang-ulang sampai ribuan kali. Sebagai balasan atas perbuatan jahat mereka kepada Ahlul Bait.
Penganut Syiah mempunyai Imam Mahdi sendiri. Berlainan dengan Imam Mahdinya Ahli Sunnah, yang akan membawa keadilan dan kedamaian.
13. Nikah Mut’ah.Ahli Sunnah : Mut’ah (kawin kontrak), sama dengan perbuatan zina dan hukumnya haram.
Syiah : Mut’ah sangat dianjurkan dan hukumnya halal. Halalnya Mut’ah ini dipakai oleh golongan Syiah untuk mempengaruhi para pemuda agar masuk Syiah. Padahal haramnya Mut’ah juga berlaku di zaman Khalifah Ali bin Abi Thalib.
14. Arak.Ahli Sunnah : Khamer / arak tidak suci.
Syiah : Khamer/ arak suci.
15. Air Mustakmal.
Ahli Sunnah : Air yang telah dipakai istinja’ (cebok) dianggap tidak suci.
Syiah : Air yang telah dipakai istinja’ (cebok) dianggap suci dan mensucikan.
16. Tangan Kanan Di Atas Tangan Kiri.
Ahli Sunnah : Diwaktu solat meletakkan tangan kanan diatas tangan kiri hukumnya sunnah.
Syiah : Diwaktu solat meletakkan tangan kanan diatas tangan kiri membatalkan solat.
Jadi disisi Syiah, solat orang-orang Mazhab Syafi’e adalah batal.
17. Mengucap Amiin.
Ahli Sunnah : Mengucapkan Amin diakhir surat Al-Fatihah dalam solat adalah sunnah.
Syiah : Mengucapkan Amin diakhir surat Al-Fatihah dalam solat dianggap tidak sah / batal solatnya.
Jadi solatnya Muslimin di seluruh dunia dianggap tidak sah, kerana mengucapkan Amin dalam solatnya.
18. Solat Jamak.
Ahli Sunnah : Solat jama’ diperbolehkan hanya kepada orang yang bermusafir dan bagi orang yang uzur syar’i.
Syiah : Solat jama’ diperbolehkan walaupun tanpa alasan apapun.
19. Solat Dhuha.
Ahli Sunnah : Solat Dhuha disunnahkan.
Syiah : Solat Dhuha tidak dibenarkan.
Sebenarnya yang terpenting dari keterangan-keterangan diatas adalah agar masyarakat memahami benar-benar, bahawa perbezaan yang ada antara Ahli Sunnah dengan Syiah Imamiyah Itsna Asyariyah (Ja’fariyah) itu, disamping dalam masalah Furuu’ (cabang-cabang agama) juga dalam masalah Usul (pokok/ dasar agama).
20. Azan.
Ahli Sunnah :
Syiah : Menambah ( أشهد أن عليا ولى الله ) ( أشهد أن عليا حجة الله ) dan selepas hayya alal falah ( حي على خير العمل )
No comments:
Post a Comment